Newsletter

Wydarzenia

Forum Pedagogów i Pedagożek Teatru 2018

2018-10-27


 

To będzie czas dla nas. Pedagogów i pedagożek teatru. Na co dzień zajmujemy się sztuką, edukacją, pedagogiką i animacją. I choć różnimy się, to jedno nas łączy – teatr. Poznajmy się 27 i 28 października 2018 w Warszawie podczas Ogólnopolskiego Forum Pedagogów i Pedagożek Teatru!

 

Dwa dni wystąpień, rozmów, warsztatów i spektakli. Odkryć i satysfakcji, zagorzałych dyskusji i radości ze wspólnego porozumienia. Zobaczmy: ilu nas jest, co, gdzie, z kim i jak robimy

 

Punktem wyjścia do spotkania będą trzy hasła, które pozwolą na diagnozę sytuacji pedagogiki teatru i możliwości jej rozwoju w Polsce: WYZWANIA / PRZYSZŁOŚĆ / WYBORY.

 

Ważnym punktem programu jest otwarty panel rozmów i warsztatów. Do 5 października, można zgłaszać propozycje na własne działanie, które będzie można przeprowadzić na forum!

 
 
Najważniejsze daty:
 
24 września 2018 – 5 października 2018
open call do panelu rozmów i warsztatów
Formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj: OPEN CALL
 
1 października 2018
ogłoszenie programu i początek rejestracji uczestników
Formularz rejestracyjny dostępny tutaj: Forum Pedagogów – REJESTRACJA
 
9 października 2018
ogłoszenie listy rozmów i warsztatów w ramach otwartego panelu
 
27 i 28 października 2018
Ogólnopolskie Forum Pedagogów i Pedagożek Teatru
 
 
Program:
 
27 października 2018 | sobota
Teatr Ochoty, ul. Reja 9

 
11.00 – 11.30 rejestracja uczestników i uczestniczek
11.30 – 12.00 oficjalne otwarcie forum
12.00 – 13.20 #wyzwania – prelekcje i dyskusja
⊳ perspektywa społeczna: Justyna Król (Pracownia Miejska)
⊳ perspektywa pedagogiki teatru: Justyna Sobczyk (Teatr 21)
13.20 – 13.45 przerwa kawowa

13.45 – 16.15 #przyszłość – interaktywny panel prowadzony przez Dorotę Ogrodzką, Joannę Krukowską i Sebastiana Świądra (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru)

16.15 – 17.15 przerwa obiadowa
17.15 – 18.30 Targowisko działań
19.00 – 20.30 Teatr Ochoty “Prawiek”, reż. Konrad Dworakowski – spektakl i „speed dating” z zespołem
20:30 – democratic party – przygotuj swoją muzykę!
 
28 października 2018 | niedziela
Teatr Ochoty, ul. Reja 9

 
9.00 – 10.30 śniadanie performatywne prowadzone przez Jakuba Drzastwę i Zofię Wronkę (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru)
10:30 – 12:15 #wybory – o własne twórczej, teatralnej i pedagogicznej pracy opowiedzą m.in. Erdmute Sobaszek, Justyna Lipko-Konieczna, Grzegorz Laszuk
12:15-12:30 przerwa kawowa
12:30-14:00 Otwarty panel rozmów i warsztatów

1. Miasteczko – techniki teatralne i dramowe w pracy pedagogicznej z dziećmi
Warsztaty będą próbą podzielania się narzędziami używanymi w systemowym programie Epsilon realizowanym w szkołach na terenie całego kraju. Program wspiera dzieci w radzeniu sobie w trudnych, konfliktowych sytuacjach, rozwija umiejętność nawania emocji, z drugiej strony rozwija kompetencje komunikacyjne wychowawców.

.

Prowadzenie:

MARCIN DRZAZGA – Pedagog, trener warsztatu psychoedukacyjnego, reżyser Teatru Dzieci i Młodzieży, wykładowca w Zakładzie Pedagogiki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Od lat zajmuje się wykorzystaniem teatru, dramy i improwizacji w pracy pedagogicznej.

 

2. Wspólny mianownik: teatr. Dyskusja o różnorodności działań pedagogiczno-teatralnych.
Działania których wspólnym mianownikiem jest teatr i służą rozwojowi człowieka są bardzo różne. Jedne są już ugruntowane – np. lekcje teatralne, inne dopiero się rodzą i budzą zdziwienie. Różnie o nich mówimy, stawiamy im inne cele, proponujemy je coraz to nowym grupom docelowym. O tej tych formach, strategiach i metodach watro rozmawiać. W różnorodności jest siła. Spotkanie jest zaproszeniem do żywej i demokratycznej wymiany zdań w formule long table.

.

Prowadzenie:

MARIA JANUS – Lalkarka, aktorka, producentka teatralna, doktorantka w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego, studentka pedagogiki teatralnej, stała współpracowniczka Fundacji Tworzenia i Promowania Sztuki „Ależ Gustawie!”

 

3. Świat emocji – działania dramowo – teatralne w pracy z osobami niepełnosprawnymi
Teatr i drama to doświadczanie, przeżywanie oraz poznawania różnorodnych światów, między innymi świata emocjonalnego, który stanowi ogromne wyzwanie dla wielu osób z niepełnosprawnością. Podczas warsztatów poznamy różnorodne ćwiczenia i zabawy dramowe, które pozwalają osobą z niepełnosprawnością poznać i doświadczać różnorodnych emocji, a przede wszystkim dają możliwość bezpiecznej ekspresji emocjonalnej i eksperymentowania, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.

.

Prowadzenie:

PATRYCJA BARTOSZAK-KEMPA (Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej na kierunku: pedagogika specjalna, ukończyła reżyserię teatru dzieci i młodzieży na PWST we Wrocławiu. Od 2011 roku prowadzi Teatr Terapeutyczny OD- NOWA w Domu Kultury na warszawskiej Pradze, którego aktorami są dorosłe osoby niepełnosprawne. W maju 2014 wydała książkę, pt. ,,Teatroterapia. Teatr jako metoda terapeutyczna.”)

 

4. Zajrzeć za horyzont (pracownicy instytucji kultury)
Zatrzymaj się na chwilę i daj sobie okazję do refleksji! Zapraszamy pracowników instytucji kultury, a w szczególności pracowników teatrów instytucjonalnych do przyjrzenia się, jakie miejsce zajmują obecnie w swojej instytucji i jak widzą siebie jako pedagoga teatru za 5 lat.

.

Prowadzenie:

MAGDALENA SZPAK – pedagożka teatru, trenerka i menedżerka kultury. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT). Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej i Szkoły Treningu Grupowego prowadzonej przez Fundację Szkoła Liderów. Ukończyła program European Diploma in Cultural Projects Management Fundacji Marcela Hictera w Brukseli. Prowadzi warsztaty dla edukatorów, nauczycieli, artystów, dzieci i młodzieży, a także zajęcia „Instytucje teatralne” na studiach podyplomowych Pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim.
JUSTYNA CZARNOTA – pedagog teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży. Od 2010 roku pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

 
14:00-15:00 przerwa obiadowa
15:00- 16:30 Otwarty panel rozmów i warsztatów
 

1. Przyszłość, która stała się przeszłością, czyli jak sobie wyobrażamy „postęp czasu”
Podczas spotkania na warsztat weźmiemy polskie teksty z przełomy XVIII i XIX w. – wizje przyszłości z przeszłości. Warsztat będzie będą rodzajem dyskusji animowanej i analizy doświadczeń zainspirowanych tekstami. Sprawdzimy jak futurystyczne wizje oświeceniowych autorów można wykorzystać w działaniach twórczych dziś.

.

Prowadzenie:

AGATA PIETRZYK-SŁAWIŃSKA – absolwentka kulturoznawstwa i animacji kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW, animatorka kultury, edukatorka muzealna, pedagogożka teatru. Specjalistka ds. edukacji w Łazienkach Królewskich. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, Stowarzyszenia Katedra Kultury i Kolektywu Terenowego.
dr hab. PIOTR MORAWSKI – kulturoznawca, pracuje w redakcji „Dialogu” i w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się kulturową historią teatru, jest także recenzentem „Dwutygodnika.com”. Jako dramaturg pracował z Michałem Kmiecikiem.

 

2. Bez wstydu – tematy tabu w pracy z młodzieżą
Punktem wyjścia do spotkania będą spektakle Układu Formalnego. Na podstawie fragmentów scenariuszy grupy uruchomiona zostanie rozmowa i wymiana poglądów pomiędzy pedagogami i praktykami teatru dotycząca sposobów pracy z młodzieżą i rozmów na tematy objęte społecznym tabu.

.

Prowadzenie:

GRZEGORZ GRECAS – absolwent reżyserii teatru lalek we wrocławskim PWST. Reżyser, dramaturg, animator kultury. Jeden z założycieli teatru Układ Formalny. Dwukrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Raszewskiego w Warszawie. W ramach tego projektu wyreżyserował spektakle „#enterorestes” oraz „Słowo na G”. Jego trzecia realizacja dla młodzieży – „Wszyscy=bogowie we krwi” powstała w ramach Programu Podyplomowej Samoformacji Aktorskiej organizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
MALWINA RUSÓW – aktorka Teatru Układ Formalny. Studentka Psychologii klinicznej i zdrowia na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym. Pedagog i animator kultury. Uczęszczała do Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka działającego przy Teatrze im. St. Jaracza w Olsztynie. W spektaklu „#enterorestes” w Stowarzyszeniu Artystów Bliski Wschód wykreowała rolę Apollo, jak również była współautorką koncepcji działań edukacyjnych towarzyszących spektaklowi.
ŻENIA ALEKSANDROWA – edukatorka seksualna, pedagog, animatorka kultury. Ukończyła Animację społeczno-kulturalną na Uniwersytecie Warszawskim oraz pedagogikę kultury z animacją teatru dzieci i młodzieży na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Od 2014 jest wolontariuszką w Grupie Edukatorów Seksualnych Ponton. Współpracuje z Teatrem Układ Formalny przy projekcie „Słowo na G” jako konsultantka merytoryczna oraz prowadząca warsztaty dla młodzieży i nauczycieli.

 

3. Warsztat do spektaklu „Prawiek”
Stworzymy teatralną przestrzeń do wymiany myśli, emocji, które zostawił w nas spektakl w reż. Konrada Dworakowskiego. Podejmiemy również refleksje na temat tego, czym jest lub czym może być warsztat do spektaklu.

.

Prowadzenie:

HANNA KŁOSZEWSKA – Absolwentka Wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim Ukończyła podyplomowe studia Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży na Wrocławskim AST. Adeptka Warszawskiego Centrum Pantomimy. Od 2016 związana z Działem Edukacji Teatru Ochoty
KATARZYNA GAWKOWSKA-MARCINIAK – Kierowniczka działu edukacji Teatru Ochoty, w którym prowadzi grupy teatralne dla dzieci młodzieży. Od 2011 roku tworzy i prowadzi scenariusze warsztatów do spektakli, m.in. Teatru Ochoty oraz Stowarzysenia Studia Teatralnego Koło.

 

4. Zajrzeć za horyzont
Zatrzymaj się na chwilę i daj sobie okazję do refleksji! Zapraszamy freelancerów do przyjrzenia się otoczeniu, w którym pracują, relacjom, które tworzą w życiu zawodowym, współpracom, jakie nawiązują i zastanowienia się, w jakim miejscu widzą siebie jako pedagoga teatru za 5 lat.

.

Prowadzenie:

JUSTYNA CZARNOTA – pedagog teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży. Od 2010 roku pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.
MARIA BABICKA – pedagożka teatru, doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, tutorka. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym, gdzie współtworzy m.in. program Lato w teatrze, a także zespół badawczy analizujący edukację teatralną w Polsce oraz familijne praktyki uczestnictwa w życiu teatralnym. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Laureatka II Nagrody w konkursie na najlepsza pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze, widowisku i performansie (2018).

 
16:30-17:00 oficjalne podsumowanie i zakończenie forum
 
Wydarzenia towarzyszące:
 
26 października 2018 | piątek
 
18:00-22:00 spektakle rekomendowane w ramach forum
22:00 zapoznawcza domówka w LUB/LAB-ie (siedziba Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, ul. Lubelska 30/32)
 
 
Organizatorzy:
Teatr Ochoty
Stowarzyszenie Pedagogów Teatru w ramach projektu „Centrum działań kulturalno-społecznych Lubelska 30/32 (L 30/32)”
 
Partnerzy:
Dział pedagogiki teatru Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
 
Finansowanie:
Miasto Stołeczne Warszawa

Partnerzy:

Mecenat:

Współpraca:

Stowarzyszenie Pedagogów Teatru

Argentyńska 5a/10,

03-952 Warszawa

tel. 669 254 225

pedagodzyteatru@gmail.com

 

NIP 521 358 2589

numer KRS  0000355169

regon  142611162

konto  BZ BWK S.A

98 1090 1694 0000 0001 1493 6705

SIEDZIBA SPT:

ul. Mikołaja Reja 9

(budynek Teatru Ochoty w Warszawie)

Link do MAPY z LUB/LABem