EN
Newsletter

Projekty

Ostry dyżur pedagogiczno-teatralny

Ostry dyżur to warsztaty dla nauczycielek, pedagogów, animatorów, instruktorek, wszystkich, którzy wykorzystują teatr w pracy z różnymi grupami. Ostry dyżur powstał by wymieniać się wiedzą, inspiracjami i pomysłami na pracę pedagogiczno-teatralną. Ostry dyżur jest po to, żeby wspierać się nawzajem w wyzwaniach związanych z twórczą pracą z grupą, wypracowywać narzędzia i dzielić się refleksjami.
To cykl warsztatów, z których każdy będzie zamkniętą całością. W ciągu kolejnych spotkań będziemy przyglądać się różnym aspektom pracy nad spektaklem.

 

W sezonie zimowym zapraszamy na:

 
▸ Głosy/Dźwięki/Muzyka
 

Jak zrobić dźwięki – do pracy warsztatowej, do spektaklu? Jak pracować z dźwiękiem i jak się nim twórczo bawić? Jak wydobywać głos i jak go wykorzystać? Jak z dźwięków zrobić temat a jak tło? Jak budować dźwiękowe struktury? Skąd czerpać inspiracje? Podczas spotkania zajmiemy się twórczą pracą z dźwiękami i głosem. Spróbujemy zastanowić się, jaką rolę mogą one pełnić w działaniu warsztatowym i tworzeniu wypowiedzi teatralnej. Przetestujemy dźwiękowe działania zespołowe i indywidualne. Stworzymy dźwiękowy performans i napiszemy utwór muzyczny. Dźwięk, głos – tak jak ruch czy sztuki wizualne – może być obszarem nieograniczonej twórczości i zabawy oraz narzędziem poznawczym.
prowadzenie: Radek Kaliski

 

▸ Dramaturgia
 

Co to znaczy pisanie na scenie i jakimi narzędziami to robić? I czy dramaturgia to tylko tekst czy także to, co znajduje się pomiędzy słowami? Jak wykorzystać wyobraźnię twórczą grupy by razem z nią stworzyć scenariusz przedstawienia lub działania teatralnego? Warsztat będzie okazją, by zapoznać uczestników i uczestniczki z podstawami pracy dramaturgicznej i jednocześnie, by przetestować kilka sprawdzonych narzędzi, które można bez ograniczeń stosować  pracy z różnymi grupami wiekowymi.
prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna

 
▸ Warsztat do spektaklu
 

Czym jest warsztat pedagogiczno-teatralny do spektaklu? Jak przedłużyć życie dzieła scenicznego lub zaprojektować spotkanie wprowadzające we wspólne oglądanie? W jakim celu w ogóle to robić? Podczas warsztatu przyjrzymy się różnym kierunkom inspirowania się spektaklem do budowania twórczych działań z grupami. Będziemy poszukiwać możliwości, doświadczać i testować swoje pomysły.
prowadzenie: Maria Babicka

 
 

W sezonie wiosennym zaprosiliśmy na cykl następujących warsztatów:

 
Jak znaleźć temat?
 

Jak skorzystać z energii i doświadczeń grupy przy szukaniu tematu na wspólny spektakl. Jakie tematy do działania może przynieść uważna obserwacja miasta i przestrzeni publicznej?Jak szukać inspiracji i rozwijać pierwsze pojawiające się wątki. Podczas warsztatu skupimy się na narzędziach, które pomagają zbierać, porządkować i rozwijać pierwsze pomysły i zachęcają wszystkich uczestników działań do poszukiwań.
prowadzenie: Karolina Pluta

 
▸ Ciało i ruch w wersji minimum
 

Jak skorzystać z grawitacji w budowaniu sekwencji ruchowych? Co może opowiedzieć oddech? Co by było gdyby wyłączyć zmysł wzroku podczas improwizacji teatralnej? Podczas warsztatu zastanowimy się jak używając ciała i ruchu tworzyć fragmenty scenariusza spektaklu. Sprawdzimy czy, w jakich sytuacjach i dlaczego teatralana praca „na minimum” (ruchu, głosu, ekspresji) może przynieść ciekawe efekty.
prowadzenie: Aleksandra Antoniuk

 
Partytura
 

Inspirując się tradycją eksperymentów z zapisem muzycznym w muzyce współczesnej, spróbujemy włączyć partyturę do pracy teatralnej. Umowne znaki, nieograniczona możliwość użycia, wielokrotne przetwarzanie. To wszystko sprawia, że partytura staje się świetnym narzędziem do tworzenia scen, akcji, performansów a także całych spektakli teatralnych bez odnoszenia się do wcześniej przygotowanego tekstu dramatycznego.
prowadzenie: Sebastian Świąder

 
Wspólne dzieło
 

Kto ma grać główną rolę? Kto podejmuje ostateczne decyzje o kształcie przedstawienia? Jak wydobyć potencjał z grupy korzystając z różnych formy ekspresji. Podczas warsztatu zastanowimy się jak włączyć w proces powstawania spektaklu wszystkich uczestników działań bez względu na ich predyspozycje. Zajmiemy się określeniem roli prowadzącego. Przyjrzymy się obszarom odpowiedzialności, zastanowimy się kto za nie odpowiada i jak się nimi dzielić.
prowadzenie: Joanna Krukowska

Partnerzy:

Mecenat:

Współpraca:

Stowarzyszenie Pedagogów Teatru

Racławicka 103/1

02-634 Warszawa

tel. 669 254 225

pedagodzyteatru@gmail.com

 

NIP 521 358 2589

numer KRS  0000355169

regon  142611162

konto  BZ BWK S.A

98 1090 1694 0000 0001 1493 6705

SIEDZIBA SPT:

LUB/LAB

Lubelska 30/32

( IV klatka, II piętro, domofon: 1)

Link do MAPY z LUB/LABem