STREFA WIEDZY





Nowe uczestnictwo / „Dialog”





Nowe uczestnictwo 

 

„W pierwszym sezonie pandemii, wiosną 2020 roku, po zaledwie kilku tygodniach zamknięcia w domach i zamknięcia instytucji kultury – co, o ironio, wydawało się już długim czasem – nie brakowało prób przewidzenia przyszłości. Przyszłości wirusa i świata, rzecz jasna, ale także – choć trochę bardziej nieśmiało podejmowanych – przyszłości kultury, a w tym teatru. Zastanawialiśmy się wtedy nad tym, jak teatr poradzi sobie z wyzwaniem dystansu i reżymu, niemożności standardowego funkcjonowania, jak wpłynie to na rozwój społecznych nawyków, wśród których – taka była obawa towarzysząca wielu katastroficznym głosom – uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych może okazać się, mówiąc dyplomatycznie, nie tym najbardziej kluczowym i potrzebnym.
W tekście Teatr nowego uczestnictwa starałam się wówczas przekonywać samą siebie i czytelniczki oraz czytelników, że jest to – być może – dobry moment weryfikacji. Że teraz się okaże – z konieczności – czy i jak użyteczny, adekwatny wobec potrzeb odbiorców i odbiorczyń jest współczesny teatr. I że rozwój pandemii nieubłaganie powie „sprawdzam” deklarowanym przez sztuki performatywne wartościom adekwatny wobec potrzeb odbiorców i odbiorczyń jest współczesny teatr. I że rozwój pandemii nieubłaganie powie „sprawdzam” deklarowanym przez sztuki performatywne wartościom.”

 

fragment tekstu Doroty Ogrodzkiej

 

LINK DO TEKSTÓW