Żyjemy w czasach dynamicznych zmian, które przerastają nasze systemy, także system edukacji.
To brzmi prawie jak slogan, z którym jednak musimy się mierzyć.
Jak przyczyniać się do zmiany edukacji w sposób, który będzie sprzyjać podmiotowości, rozwojowi, budowaniu wspólnoty?
Czy teatr może się do tego przydać?
Czy pedagogika teatru, ma szansę dostarczyć szkole narzędzi do wyobrażania sobie jej przyszłości?
Jaka mogłaby być szkoła? Czego szkoła się boi a o czym marzymy, by zrealizowała?
Teatr jako narzędzie wyobraźni i pracy ze społecznością daje szansę na myślowe eksperymenty w tym temacie, na materializowanie wizji.
Czy są inne alternatywne metody na zmienianie systemów edukacji? Jakie?
Zapraszamy na koleje spotkanie w ramach cyklu „Wyprawa na Księżyc”, które odbędzie się za pośrednictwem Platformy Zoom, 26.10 (poniedziałek), 18.00-20.00.
Zapisy na spotkanie za pomocą formularza.
Rozmawiać będą Barbara Malak i Justyna Lipko Konieczna
A uczestnicy i uczestniczki zostaną zaproszeni i zaproszone do rozmowy.
Spotkanie będzie tłumaczone na PJM.
Justyna Lipko-Konieczna
Dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW), autorka koncepcji merytorycznej projektu Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana oraz dramaturgii spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Justyny Sobczyk (Instytut Teatralny), przywracającego pamięć o spuściźnie teatralnej wybitnego twórcy teatru dla dzieci Jana Dormana. Współkuratorka projektu Dorman. Archiwum otwarte prowadzonego w również w Instytucie Teatralnym. Członkini zespołu badawczego w ramach projektu HyPaTia i współtwórczyni książek wydanych w tej serii. Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, w którym aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. W teatrze tym łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: 21 myśli o teatrze, Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Razem z grupą współtworzyła m.in. spektakle …i my wszyscy. Odcinek 0, Statek miłości. Odcinek 1, Upadki. Odcinek 2, Klauni czyli o rodzinie, Rewolucja, której nie było. Obecnie wraz z Teatrem 21 współtworzy społeczną artystyczną instytucję kultury pod nazwą Centrum Sztuki Włączającej. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym, gdzie współtworzyła spektakle Per Gynt. Szkice z Dramatu Henryka Ibsena, Klub Polski, Córeczki, z Nowym Teatrem w Warszawie (Indianie), z Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (Szewcy), Teatrem Powszechnym w Warszawie (SUPERSPEKTAKL), Teatrem Zagłębia w Sosnowcu (Wróg. Instrukcja obsługi), z Teatrem Polskim w Bydgoszczy (Mur, Wielce Szanowna Pani) Współreżyserka spektaklu Kuracjuszki realizowanego przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru i Teatr Powszechny w Warszawie.
Barbara Malak-Minkiewicz
Ukończyła studia na Wydziale Psychologii i Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego uzyskując tytuł doktora nauk społecznych i filozofii w 1975 roku. W następnych latach prowadziła badania dotyczące procesu socjalizacji, kształtowania się tożsamości oraz mechanizmów zachowań agresywnych a także wykładała psychologię społeczną i rozwojową. Od 1 IX 1981 do 25 XI 1983 prodziekan ds. studenckich, zmuszona do rezygnacji po wiecu studentów w rocznicę rejestracji „S”. W stanie wojennym internowana. Za działalność opozycyjna odznaczona przez Prezydenta Polski Krzyzem Oficerskim Polonia Restituta.
Od 1988 w Holandii. Współpracowała z Radiem „Wolna Europa”. W latach 1991-1996 zaangażowana w polskie i międzynarodowe projekty badawcze i doradcze w kwestiach demokratyzacji szkoły i edukacji obywatelskiej w krajach postkomunistycznych. Między innymi brała udział w przygotowaniu – dla polskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej – materiałów dla kolegiów nauczycielskich „Szkoła w społeczeństwie demokratycznym”. W latach 1998-2014, pracownik Międzynarodowego Stowarzyszenia do Badania Osiągnięć Szkolnych (IEA) z siedzibą w Amsterdamie, koordynatorka międzynarodowych badań porównawczych nad efektywnością edukacji, w których również uczestniczyła Polska. Od 2014 roku na emeryturze, pełni rolę konsultanta programów badawczych IEA dotyczących edukacji obywatelskiej.
Dofinansowano z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura w sieci”
Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
Argentyńska 5a/10,
03-952 Warszawa
tel. 669 254 225
pedagodzyteatru@gmail.com
NIP 521 358 2589
numer KRS 0000355169
regon 142611162
konto BZ BWK S.A
98 1090 1694 0000 0001 1493 6705
SIEDZIBA SPT:
ul. Mikołaja Reja 9
(budynek Teatru Ochoty w Warszawie)